Proč kupujeme značky aneb psychologie statusu a touha být viděn

by zeny.cz

Kolik z nás si koupilo něco dražšího jen proto, že to „vypadá líp“? Luxusní kabelka, hodinky, auto – nejsou to jen předměty. Jsou to signály. V ekonomice říkáme, že platíme za hodnotu. V psychologii ale často platíme za vnímání hodnoty – hlavně cizím pohledem.

Spotřeba jako jazyk společenského postavení

Lidé už od pradávna ukazují své postavení věcmi. Dnes nemáme zlato na krku jako faraoni, ale máme iPhone, Tesla nebo tenisky, co stály polovinu výplaty. Ekonom Thorstein Veblen tomu říkal demonstrativní spotřeba – česky řečeno: kupujeme, abychom se ukázali.

Chci to, nebo chci, aby to viděli ostatní?

Psychologicky si často neuvědomujeme, že touha po značkách je podmíněná potřebou být přijatý. Sociální status, respekt, obdiv – to všechno v nás zůstává jako primární motivace, i když si to omluvíme jinými slovy („je to kvalitní“, „dlouho mi vydrží“).

Značka přitom nemusí znamenat jen luxus – může symbolizovat i životní styl: eko-vědomí, rebelii, intelekt. Všechno je to komunikace.

„Levné“ neznamená „méněcenné“ – ale náš mozek si to myslí

Studie ukázaly, že když lidé pijí víno z lahve označené jako dražší, chutná jim víc – i když je to ve skutečnosti to samé víno. To je placebo efekt spotřeby. Cena formuje očekávání, a to ovlivňuje zážitek. Tak moc je naše spotřeba ovládána hlavou – ne logikou.

Sociální sítě: zrychlená mašina na závist

Dřív jsme se srovnávali se sousedy. Dnes se srovnáváme s influencery, kteří mají nové hodinky každý týden. Instagramová ekonomie je založená na závisti – a my do ní vstupujeme dobrovolně. Scrollujeme, srovnáváme, a když už to nevydržíme, kupujeme. I kdyby na splátky.

Co s tím, když nechceme být otroky loga?

  • Ptej se „pro koho to kupuju?“
  • Všímej si, co obdivuješ na ostatních. Často toužíme po obrazu, ne po věci.
  • Zaměř se na funkci. To neznamená být asketa – ale zkus si přiznat, kdy chceš jen „zabodovat“.
  • Zvaž „neviditelnou“ kvalitu. Věci, které tě těší i bez publika, mají opravdovou hodnotu.

You may also like

© PressMedia.net, Praha 4, 140 00 – Od roku 2008 publikujeme PR články. Reklamu na webu zajišťuje: redakce@pressmedia.net