Svatba je momentem spojení dvou lidí. Ale zároveň i událostí, která obnažuje mocenské vztahy, ekonomické rozdíly a kulturní normy. Jak různě si kultury „kupují lásku“?
Svatba jako statusová show
V Indii se může svatba vyšplhat na desítky tisíc dolarů. I ve velmi chudých rodinách. Ne proto, že by nebyla jiná možnost – ale protože se očekává, že rodina nevěsty dá najevo svou čest, prestiž a finanční stabilitu.
Ve skutečnosti je to často dluhová spirála. Rodiny se zadlužují, aby mohly zaplatit hudbu, výzdobu, catering, zlato, nové oblečení, fotografy… A přitom se pořád usmívají, protože vědí, že se z nich právě v tuto chvíli stávají součásti širšího příběhu klanu nebo komunity.
Svatební dary jako výměnný obchod
Ve středověké Evropě šlo často o majetkovou výměnu. Věno a věnoženství (tedy to, co dostává nevěsta a co si muž přináší do vztahu) byly důležité nejen emocionálně, ale i právně a ekonomicky. Kdo měl hodně dcer, musel šetřit. A kdo měl syny, musel se snažit, aby přivedl bohaté nevěsty.
Podobné principy najdeme dodnes v různých afrických nebo asijských komunitách, kde se „ženich vyplácí“: dává peníze, dobytek nebo zlato rodině nevěsty jako kompenzaci za ztrátu její práce nebo pokračování rodu jinde.
Západní romantika, východní realita?
V Evropě a Americe jsme si zvykli říkat, že láska je hlavní důvod sňatku. Ale ekonomický rozměr nezmizel. Vznikl celý průmysl kolem svateb: šaty, cukroví, plánovači, svatební cesty, svatební weby, luxusní místa… Svatba je jedna z nejdražších „párty“ v životě – a přesto se lidé do toho pořád vrhají.
Proč? Protože i dnes má svatba symbolický ekonomický přesah: „Ukaž, že na to máš.“ Získáš tím i respekt, i prestiž, a někdy i pomoc od širší rodiny.