Statistiky ukazují, že rozdíly mezi chudými a bohatými rostou. Ale co když nejde jen o čísla? Co když je nerovnost otázkou smyslu a spravedlnosti – ne jen příjmů?
Ve veřejné debatě se nerovnost často řeší jako technický problém: jak vyrovnat mzdy, snížit daně, přerozdělit bohatství. Ale pod tím vším leží hlubší otázka: Je spravedlivé, že někteří mají víc než jiní? A kolik „víc“ je ještě v pořádku?
Nerovnost jako stav mysli
Filozofové jako Rousseau či Nietzsche chápali nerovnost nejen jako ekonomický stav, ale jako emoční a kulturní realitu. Nejde jen o to, kolik máme – ale jak se cítíme ve srovnání s ostatními. Chudoba v absolutních číslech je jedna věc. Ale pocit, že jsme méně než druzí, je něco jiného – a často bolestivějšího.
Moderní neurověda jim dává za pravdu: výzkumy ukazují, že lidé žijící v nerovných společnostech mají vyšší míru stresu, deprese a ztráty důvěry – bez ohledu na to, kolik reálně vydělávají.
Kde končí zásluha a začíná privilegium?
Nerovnost bývá ospravedlňována „zásluhovostí“. Kdo tvrdě pracuje, ať má víc. Ale filozof Michael Sandel upozorňuje: když se privilegia dědí, když je přístup ke vzdělání nerovný a šance na úspěch závisí na rodičích, pak zásluhovost ztrácí smysl.
Jinými slovy – pokud je startovní čára křivá, není fér hodnotit běžce podle toho, kdo doběhne první.
Jaká nerovnost je ještě přijatelná?
Rawlsova slavná „teorie spravedlnosti“ navrhuje jednoduchý test: představ si, že nevíš, do jaké vrstvy se narodíš. Jaký systém bys považoval za spravedlivý? Ten, který zajišťuje důstojný život i těm nejníže postaveným.
Jiní, jako Amartya Sen, zase tvrdí, že klíčem není rovnost příjmů, ale rovnost možností. Nejde o to, zda všichni vyděláváme stejně – ale zda máme podobnou šanci být zdraví, vzdělaní a svobodní.
Nerovnost jako příběh
Nakonec je nerovnost i otázkou narativu. Když lidé věří, že systém je fér, tolerují rozdíly. Když cítí, že jsou oběťmi manipulace, začínají se bouřit. Společnost není stroj – je to příběh, který si o sobě vyprávíme.
A pokud je tím příběhem věta „bohatí si zaslouží vše a ostatní mají smůlu“, pak nečelíme jen ekonomické krizi – ale morálnímu bankrotu.